Sök:

Sökresultat:

543 Uppsatser om Verbal - Sida 1 av 37

Betydelsen av verbal uppmuntran vid utförande av handstyrketest

The purpose of this study was to evaluate if Verbal encouragement had any influence on handstrength measurements. Twenty subjects participated in the study, all women between the age of 20 and 62 years. A standardisation of testing conditions and Verbal encouragement were designed. Three measurements were conducted during two days using T.K.K 5401 Grip D. First there was a trial set, and then Test 1 (without Verbal encouragement) and Test 2 (with Verbal encouragement) were conducted.

Användbarheten hos WNV: granskning av ett nytt icke-verbalt intelligenstest för barn

This paper investigates the usability of the intelligence test Wechsler NonVerbal Scale of Ability (WNV). Twenty four children in two different age-groups were tested with WNV, 10 children between ages 5 - 6, and 14 children between ages 9 - 10. The WNV turned out to be a useful test when some Verbal communication was used in the test situation. This was especially apparent among the younger children, who needed extra Verbal instructions and Verbal support through the different subtests. The test also contained standardized Verbal instructions for all ages.

Icke verbal kommunikation i vårdmötet

Icke Verbal kommunikation förekommer i vårdmöten dagligen. Den kan vara omedveten och otydlig vilket kan göra patienten förvirrad och stressad. Informationen som patienten får av sjukvårdspersonal uttrycks både med Verbal och icke Verbal kommunikation. i mötet kan icke Verbal kommunikation ge stöd och trygghet i omvårdnaden för patienten. Syftet med studien var all belysa sjukvårdspersonalens icke Verbala kommunikation i relationen till patienten.

Förskollärares tankar om förhållandet mellan verbal och icke-verbal kommunikation i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar om den icke-verbala kommunikationens betydelse för den pragmatiska delen av barns språkutveckling i samlingssituation

Detta examensarbete handlar om förskollärares tankar om Verbal och icke-Verbal kommunikation i samlingssituationer. Syftet med studien är att visa förskollärares upplevelser av förhållandet mellan Verbal och icke-Verbal kommunikation under samlingssituationer i relation till den pragmatiska aspekten av barns språkutveckling. Frågeställningarna som arbetet bygger på är: Hur ser förskollärares uppfattningar ut beträffande användandet av den icke- Verbala kommunikationen i samlingssituationer på förskolan? Hur ser förskollärares uppfattningar ut beträffande användandet av Verbal kommunikation i samlingssituationer på förskolan? Det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer av verksamma förskollärare och utgör tillsammans med tidigare forskning samt relevant litteratur för ämnet grunden för resultatet och analysen. Analysen har sin utgångspunkt från Maurice Merleau-Ponty utifrån fenomenologin.

Samspel i ensemble : En musikpedagogisk studie om gymnasieungdomars interagerande i ensembleundervisning

The purpose of the study is to observe how the participants of the study interacted musically through Verbal, non-Verbal and musically resonant expressions. Verbal communication was expressed in discussion of the music's tempo and to clarify for ensemble participants from where they we?re going to play and sing. Non-Verbal communication could be used to gesticulate an instrument or a melody. For example, the movement of a hand could symbolize notes on a musical stave to indicate the notes placements.

Verbal och icke verbal kommunikation mellan sjuksköterska och patient

Bakgrund: Verbal och icke Verbal kommunikation är ett utbyte av information eller känslor mellan två personer. Inom omvårdnadsarbetet är kommunikation ett viktigt redskap att använda sig av som sjuksköterska. Syfte: Att belysa Verbal och icke Verbal kommunikation mellan sjuksköterska och patient vid det akuta omhändertagandet av patienten. Metod: En allmän litteraturstudie med systematisk artikelsökning samt innehållsanalys av artiklarna. Resultat: Det finns både positiva och negativa sätt att kommunicera.

Thailändska kvinnor och mötet med den svenska kulturen : Har det sekulariserade svenska samhället påverkat deras buddhistiska tro?

The purpose of the study is to observe how the participants of the study interacted musically through Verbal, non-Verbal and musically resonant expressions. Verbal communication was expressed in discussion of the music's tempo and to clarify for ensemble participants from where they we?re going to play and sing. Non-Verbal communication could be used to gesticulate an instrument or a melody. For example, the movement of a hand could symbolize notes on a musical stave to indicate the notes placements.

Negativ icke verbal kommunikation i klassrummet

En av de viktigaste uppgifterna för en pedagog är att förmå elever att respektera varandras olikheter och att motverka trakasserier och mobbning. Detta kan uppstå i olika former. Ett exempel är den icke Verbala kommunikationen mellan eleverna, något som vi bör vara rustade för att förhindra. Denna studie undersöker vilken negativ icke Verbal kommunikation som förekommer mellan elever i klassrummet och hur ofta detta sker, samt skillnader mellan en år 4 och en år 8. Detta har skett genom sex observationstillfällen och en enkätundersökning.

Upplevelsen av kommunikation på arbetsplatsen : Formell/informell samt verbal/icke verbal kommunikation efter en omorganisation -

Det är allt mer vanligt idag att organisationer arbetar innovativt i olika avseenden och omorganiserar så att medarbetare får flytta fysiskt, det innebär även en mental förändring. Medarbetarna befinner sig i olika dimensioner och processer, som kan upplevas positiva eller negativa efter en omorganisation. I studien låg fokus på hur kommunikation fungerar efter en omorganisation och hur den upplevs av medarbetarna. Påverkas formell/informell samt Verbal/icke Verbal kommunikation efter en omorganisation? Studien är kvalitativ med en fenomenologisk utgångspunkt samt EPP-modellen för dataanalys.

Upplevelsen av kommunikation på arbetsplatsen - Formell/informell samt verbal/icke verbal kommunikation efter en omorganisation -

Det är allt mer vanligt idag att organisationer arbetar innovativt i olika avseenden och omorganiserar så att medarbetare får flytta fysiskt, det innebär även en mental förändring. Medarbetarna befinner sig i olika dimensioner och processer, som kan upplevas positiva eller negativa efter en omorganisation. I studien låg fokus på hur kommunikation fungerar efter en omorganisation och hur den upplevs av medarbetarna. Påverkas formell/informell samt Verbal/icke Verbal kommunikation efter en omorganisation? Studien är kvalitativ med en fenomenologisk utgångspunkt samt EPP-modellen för dataanalys.

Inhiberingsförmåga hos treåriga barn : relation till arbetsminne och verbal förmåga

Inhiberingsförmåga, arbetsminne och Verbal förmåga testades hos 25 treåringar i syfte att analysera barnens förmåga till inhibering. Tre instrument användes; inhiberingsuppgiften Less is More (en konkret del och en symbolisk del), arbetsminnesuppgiften Mister Peanut samt, för att testa Verbal förmåga; deltestet ordigenkänning från WPPSI-III. Hypotesen var att inhiberingsförmåga skulle korrelera med arbetsminneskapacitet. Resultaten visade att ingen skillnad fanns i barnens resultat i det konkreta respektive symboliska deltestet. Arbetsminneskapacitet, liksom Verbal förmåga korrelerade med resultaten i den konkreta uppgiften.

INHIBERINGSFÖRMÅGA HOS TREÅRIGA BARN : -relation till arbetsminne och verbal förmåga

Inhiberingsförmåga, arbetsminne och Verbal förmåga testades hos 25 treåringar i syfte att analysera barnens förmåga till inhibering. Tre instrument användes; inhiberingsuppgiften Less is More (en konkret del och en symbolisk del), arbetsminnesuppgiften Mister Peanut samt, för att testa Verbal förmåga; deltestet ordigenkänning från WPPSI-III. Hypotesen var att inhiberingsförmåga skulle korrelera med arbetsminneskapacitet. Resultaten visade att ingen skillnad fanns i barnens resultat i det konkreta respektive symboliska deltestet. Arbetsminneskapacitet, liksom Verbal förmåga korrelerade med resultaten i den konkreta uppgiften.

Effekten av verbal feedback på maximal isometrisk armbågsflexion

Under idrottsliga aktiviteter, är det kutym bland deltagare och åskådare att ge Verbal feedback till andra eller till sig själv med syfte att förbättra prestationen. Vissa använder Verbal feedback, andra inte. Vad ger då detta för effekt? Är dessa två fenomen, Verbal feedback och prestation, på något sätt relaterade till varandra? Resultat från en sådan studie, skulle vara fördelaktig för idrottare på alla nivåer, såväl som för idrotts- och rehabiliteringsforskning som baserar sina fynd och metoder på empiriska resultat erhållna från mätningar av individers förmåga att utveckla kraft under olika förhållanden. Huvudsyftet med denna studie är att undersöka effekten av Verbal feedback på en maximal isometrisk armbågsflexion.

Fastighetsmäklares icke-verbala kommunikation

Background: During a house demonstration a real estate agent have the chance to make new contacts which is of big importance to spread the word about the agency and keep up with the competition. If the realtor makes a good impression on the customers, it increases the chance for making the customers return to the same realtor when time comes to sell their own house. The interpretation of this non-Verbal communication has been shown to have a fundamental effect on the participant?s perception of the encounter. This makes the study aim regards investigating which non-Verbal signals a real estate agent express.Purpose: This study has a two-parted purpose whereas the first part intends to point out similarities and differences in a realtor?s non-Verbal communication.

Vem ska tolka? En litteraturstudie om olika sätt att tolka i omvårdnadssituationer.

The aim of the present study is to examine the experiences from different ways of interpreting in nursing of patients that come from a different ethnic background and speak a different language than the nursing staff..

1 Nästa sida ->